Apa Itu Pemerolehan Bahasa Pertama?
PEMEROLEHAN
BAHASA PERTAMA
1. PENGENALAN
Pemerolehan
Bahasa pertama ialah satu proses yang berlaku di dalam otak seseorang.
Terutamamya pada otak kanak-kanak semasa memperoleh Bahasa pertama mereka. Kanak-kanak
tidak terus bercakap setelah mereka lahir. Namun, kanak-kanak akan mengalami
fasa pembelajaran bahasa iaitu proses pemerolehan bahasa pertama. Pemerolehan
Bahasa pertama berlaku secara ilmiah yang berlaku dalam lingkugan keluarga
anak-anak tersebut. Kanak-kanak memperoleh Bahasa pertama mereka dengan lancar sertai
dapat menguasainya secara semulajadi walaupun bukan melalui Pendidikan yang
khusus seperti pergi ke sekolah.
2. TEORI DALAM PEMEROLEHAN
BAHASA PERTAMA
a. Teori
Behaviourisme
behaviourisme secara asasnya ialah
teori pembelajaran berdasarkan hubungan antara rangsangan luaran dan tindak
balas individu terhadap rangsangan tersebut melalui tingkah laku. Menurut skinner,
proses pemerolehan yang berlaku pada kanak-kanak hanya berlaku secara lisan
dimana kanak-kanak meniru ucapan orang dewasa yang ada di persekitaran mereka.
b. Teori
Nativisme
Nativisme ialah satu pandangan
bahawa bahasa disebarkan melalui genetik dan kanak-kanak mempunyai alat dalam
otak mereka yang dikenali sebagai alat pemerolehan bahasa (LAD). Alat ini
terdapat pada otak kanak-kanak sejak lahir yang memudahkan mereka mempelajari
bahasa. Tokoh yang berkaitan dengan teori Nativisme ini ialah Schopenhauer
teori ini juga berpendapat bahawa faktor persekitaran atau lingkungan
sekeliling tidak akan mempengarahi perkembangan kanak-kanak namun
perkembangannya ditentukan sejak lahir yakni bakat yang dimiliki (Yasin Limpo,
2018).
c. Teori
Kognitivisme
kognitif merupakan satu pendekatan
kepada pemerolehan bahasa dimana ialah berkait rapat dengan kognitif umum dan
kepada pembangunan kognitif. Pemerolehan bahasa didorong oleh bagaimana
kebolehan kognitif bayi membawa input yang didedahkan kepada bayi. Para ahli
teori berusaha untuk membuat analisis secara ilmiah berkaitan dengan proses
mental dan struktur ingatan semasa berlakunya proses pembelajaran (Rovi
Pahliwandari, 2016). Proses mental dan
struktur juga dikenali sebagai cognition yang bermaksud proses untuk
memperolehi pengetahuan seterusnya menggunakan atau memanipulasikan pengetahuan
tersebut dengan cara menganalisis, mengingat, memahami, menilai serta
berbahasa.
d. Teori
Interaksi
teori interaksionisme ialah teori
yang beranggapan bahawa pemerolehan bahasa adalah satu hasil interaksi antara
keupayaan mental pembelajaran dan lingkungan bahasa (Suci Rani Fatmawati,
2015). Teori interaksi beranggapan bahawa faktor persekitaran dan biologi sangat penting dalam proses perkembangan bahasa. Para ahli dalam teori interaksi percaya bahawa pemerolehan bahasa yang berlaku adalah hasil interaksi yang berlaku secara semulajadi antara kanak-kanak dan persekitaran mereka seperti ibu bapa.
3. PROSES
PEMEROLEHAN BAHASA PERTAMA
Semua manusia di dunia tidak lahir
dengan kemahiran berbahasa yang sempurna serta tidak secara langsung boleh
berbahasa. Pemerolehan bahasa pertama akan berlaku kepada kanak-kanak yang baru
lahir untuk mengasa kemahiran berbahasa. Pemerolehan bahasa pertama ini akan
melalui beberapa peringkat dan setiap peringkat yang telah dilalui akan
menghampiri kepada bahasa tahap orang dewasa. Terdapat 6 peringkat pemerolehan
bahasa yang akan dilalui oleh kanak-kanak yang baru lahir iaitu peringkat
membebel, peringkat holofrasa, peringkat ucapan dua kata, peringkat permulaan
tatabahasa, peringkat menjelang tatabahasa penuh dan peringkat kecekapan penuh.
a. Peringkat
Membebel
Peringkat membebel terbahagi kepada
dua peringkat iaitu peringkat membunyikan semua bunyi dan peringkat membebel
lanjutan dimana masing-masing berlaku kepada kanak-kanak yang berumur 0-6 bulan
dan 6-12 bulan. Pada peringkat membunyikan semua bunyi, kanak kanak akan
mengeluarkan bunyi-bunyi yang berupa teriakan .
Kanak-kanak akan bermain dengan alat artikulasi mereka untuk mengahasilkan
bunyi-bunyian tersebut. Namun bunyi yang dihasilkan tidak mempunyai sebarang
makna. Seterusnya, peringkat membebel lanjutan yakni pada 6-12 bulan
menunjukkan kanak-kanak mula untuk membebel. Bebelan yang dihasilkan mengandungi
unsur-unsur pola suku kata yang berbentuk konsonan+vokal seperti ba,
mu, da, su dan sebagainya. Kanak-kanak yang melakukan bebelan selalunya
ketika ia berada bersendirian. Peringkat bebelan ini sangat penting kerana
ianya adalah satu peringkat yang mana kanak-kanak mula belajar untuk
menghasilkan bunyi-bunyi yang betul (Alam Budi Kusuma, 2016).
b. Peringkat
Holofrasa
menurut Fromkin (1983) dalam Jurnal
of Humanitties and Science menyatakan bahawa perkataa holofrasa ialah
gabungan dua perkataan iaitu holo yang bermaksud “selesai” atau “tidak
berbelah bagi” dan perkataan frasa yang membawa maksud “frasa” atau
“ayat”. Peringkat holofrasa ini berlaku kepada kanak-kanak yang berumur 12-24
tahun. Pada peringkat ini kanak-kanak mula mengucapkan perkataan pertama mereka
namun hanya mengucap satu kata sahaja. Satu kata yang diucapkan itu digunakan
untuk mengekspresikan emosi tertentu. Selain itu, perkataan yang diucapkan juga
berkaitan dengan persekitaraan serta perkara yang berkait rapat dengan
kanak-kanak seperti mainan, pakaian dan sebagainya. Hal ini menunjukkan bahawa
hanya menyebut kata nama sahaja tetapi tidak menyebut kata nama yang tidak
berkait rapat dengan kanak-kanak tersebut seperti peti ais, pintu dan
sebagainya.
Peringkat ini turut menunjukkan
berlakunya fenomena berkembar seperti penyempitan makna dan penggelembungan
makna. Penyempitan makna bermaksud . penggelembungan makna pula ialah
kanak-kanak menggunakan satu konsep yang sama untuk menerangkan dua objek yang
berbeza seperi anjing dan kucing. Pada peringkat ini, kanak-kanak akan mula
belajar untuk menggabungkan perkataan dengan syarat mereka telah mencapai 50
kosa kata. Ledakan kosa kata akan berlaku dimana kanak-kanak akan dapat
menguasai kosa kata dengan kadar yang cepat iaitu purata 4-8 kosa kata dalam
masa sehari.
c. Peringkat
Ucapan Dua Kata
peringkat ini berlaku ketika
kanak-kanak berumur sekitar 24 bulan. Pada dasarnya kanak-kanak di peringkat
ini sudah boleh memghasilkan bunyi konsonan seperti [b], [d], [f], [j], [p] dan
sebagainya. Ucapan dua kata yang dihasilkan oleh kanak-kanak merupakan
gandingan dua holofrasa namun diucapkan secara bersama tanpa diasingkan serta
tidak berlaku pemberhentian sejenak terhadap dua kata yang diucapkan. Contoh
perkataannya ialah adik makan, minum susu, dan lain-lain.
d. Peringkat
Permulaan Tatabahasa
peringkat ini berlaku kepada kanak
pada umur sekitar 30 bulan atau 2 tahun 6 bulan. Peringkat ini juga dikenali
sebagai peringkat telegram kerana kanak-kanak meghasilkan ujaran yang berbentuk
telegram. Kanak-kanak mula untuk membentuk ayat yang sedikit komplek dimana
terdapat unsur-unsur tatabahasa seperti imbuhan bagi Bahasa Melayu dan tenses,
plural dan function word bagi Bahasa Inggeris. Contoh perkataan
adalah seperti abang mana dan want eat.
e. Peringkat
Menjelang Tatabahasa Penuh
peringkat menjelang tatabahasa penuh
berlaku kepada kanak-kanak yang berada di lingkungan umur 3-4 tahun. Pada
peringkat ini kanak-kanak mula menghasilkan ayat yang kompleks dimana
unsur-unsur tatabahasa dalam ayat hampir sempurna disamping ayat yang
dihasilkan semakin panjang berbanding dengan ayat pada sebelumnya. Peringkat ini merupakan sebuah penanda aras
kepada kanak-kanak kerana menandakan bahawa mereka telah mencapai perkembangan
terakhir dalam penguasaan sintaksis. Contoh-contoh yang dihasilkan oleh
kanak-kanak pada peringkat ini ialah, saya nak main bola, dan saya
nak minum susu itu.
f. Peringkat
Kecekapan Penuh
peringkat ini berlaku kepada kanak
kanak yang sudah berumur 4-5 tahun. Pada peringkat ini kanak-kakak sudah boleh
menguasai elemen sintaksis bahasa pertama mereka yakni bahasa ibunda.
Kanak-kanak pada peringkat ini sydah boleh berbahasa dengan mengujarkan ayat
yang lebih panjang dan teratur. Penggunaan holofrasa dan dua kata tidak lagi
berlaku pada peringkat ini. Walaupun sudah mengujarkan ayat yang panjang dan
teratus tetapi kemahiran berbahasa kanak-kanak di peringkat ini tidak lagi
sempurna tetapi sudah mempunya perlakuan atau kemahiran berbahasa yang memadai.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, setiap manusia yang
lahir di muka bumi ini sama ada berbeza negara bangsa serta persekitaran,
mereka akan tetap melalui proses pemerolehan bahasa pertama mengikut peringkat.
Pemerolehan bahasa pertama ini mempunyai beberapa teori yang berbeza iaitu
teori behaviourisme, teori nativisme, teori kognitivisme dan teori interaksi
yang mana setiap teori mengemukakan penjelasan yang berbeza berkaitan dengan
pemerolehan bahasa pertama. Proses pemerolehan bahasa pertama menunjukkan
bahawa, pada dasarnya semua manusia boleh berbahasa. Namun akan berbeza bagi
kanak-kanak tidak normal kerana mereka akan melalui proses yang sedikit berbeza
dengan kanak-kanak normal tetapi mereka juga turut mampu berbahasa tetapi
sekadar bahasa isyarat.
RUJUKAN
Rovi
Pahliwandari (2016). Penerapan Teori Pembelajaran Kognitif dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jurnal
Pendidikan Olahraga. 5(1), 154-164.
Yasin Limpo
(2018). Peserta Didik dalam Pandangan Nativisme, Empirisme, dan Konvergasi. Jurnal Idaarah. 2(2),
243-251.
Alam Budi
Kusuma (2016). Pemerolehan Bahasa Pertama sebagai Dasar Pembelajaran Bahasa Kedua. Jurnal Komunikasi
dan Pendidikan Islam. 5(2), 118-141.
F. John (2004).
Psycholinguistics The Key Concepts. London: Routledge.
V. C. Eve (2009). First Language Acquisition Second Edition. New York: Cambridge University
Suci Rani Fatmawati (2015). Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Menurut Tinjauan Psikolinguistik. Jurnal Lentera. 18(1),
63-75.
Ulasan
Catat Ulasan