Apa Itu Pemerolehan Bahasa kedua?

 

PEMEROLEHAN BAHASA KEDUA

1. PENGENALAN

            Pemerolehan bahasa merujuk kepada pemerolehan bahasa pertama yang berkaitan dengan kajian tentang kanak-kanak pemerolehan bahasa pertama atau bahasa ibu dan ini menunjukkan bahawa pemerolehan yang digunakan pada bahasa pertama turut digunakan pada bahasa kedua yang mana pemerolehan bahasa kedua akan membawa maksud seorang individu untuk mendapatkan kemampuan bagi menghasilkan, menangkap, serta menggunakan kata secara tidak sedar untuk tujuan komunukasi (Alis Cahya Setiyadi dan Mohammad Syam’un Salim, 2013). Pemerolehan bahasa kedua ialah sebuah istilah yang digunakan sebagai nama sebuah disiplin. Secara umumnya, pemerolehan bahasa kedua merujuk kepada proses dalam pembelajarah sesuatu bahasa selepas bahasa pertama (native language) telah dipelajari (Susan M. Gass and Larry Selinker, 2008)



 

2.  PROSES PEMEROLEHAN BAHASA KEDUA.

            Secara umumnya kanak-kanak akan mengalami proses pemerolehan bahasa pertama yang berlaku secara berperingkat  sama seperti pemerolehan bahasa kedua  dimana seseorang individu itu akan melalui proses secara lima peringkat iaitu praproduksi, pengeluaran awal. Kemunculan ucapan, kelancaran pertengahan, dan kelancaran lanjutan (Stephen D.Krashen & Tracy D. Terrel,1983). Individu yang berada dalam proses pemerolehan bahasa kedua harus tahu dan dapat mengaitkan arahan-arahan bagi setiap peringkat agar membolehkan mereka melalui proses tersebut dengan baik maksudnya ialah Jurang antara apa yang dapat dilakukan olehnya dan apa yang mereka dapat dengan bantuan orang yang lebih berpengetahuan (Vygotsky, 1978).



 

a. PRAPRODUKSI

            peringkat ini akan berlaku dalam masa 0-6 bulan. Pelajar yang berada pada peringkat ini masi tidak mampun untuk penututurkan bahasa sasaran atau bahasa kedua yang dipelajari. Peringkat ini juga dikenali sebagai massa sunyi kerana pelajar pada peringkat ini masih tidak dapat untuk menggunakan apa yang difahami. Pelajar di peringkat ini masih tidak mampu bertutur namun dapat mengujarkan beberapa perkataan kerana pelajar tersebut memahami dengan lebih banyak seiring masa berlalu. Perkataan yang mampu diujarkan hanya kata-kata asas dan sederhana. Hal tersebut berlaku kerana pemahamannya masih minimum. Dalam tempoh masa peringkat ini berlangsung, biasanya mereka akan belajar berkaitan pebendaharaan kata serta berlatih untuk mengucapkan kata-kata baharu. Kosa kata yang diterima adalah sekitar 500 perkataan. Selain itu pada peringkat ini,biasanya pelajar hanya menjawab soalan dengan mengangguk ya dan tidak.

 

b. PENGELUARAN AWAL

            Peringkat pengeluaran awal berlaku dalam jangka masa 6 bulan – 1 tahun. peringkat ini menunjukkan peningkatan kepada pelajar kerana pelajar sudah mampu untuk bertutur dengan manggunakan lebih banyak perkataan disamping pelajar tersebut masih  berusaha untuk mendengar dan menyerap perkataan baharu. Dalam hal ini, mereka mungkin boleh menguasai sehingga 1000 kosa kata dan boleh mengucapkan beberapa ayat atau frasa yang pendek. Pada peringkat ini, pelajar akan memberikan jawapan kepada sebarang soalan dengan menggunaan ayat yang pendek. Walaupun pelajar sudah mula untuk bertutur namun masih banyak kesalahan bahasa yang sering dilakukan yang mungkin disebabkan oleh pemahaman yang masih terhad terhadap bahasa sasaran.

 

c. KEMUNCULAN UCAPAN

            Peringkat kemunculan berlangsung selama 1-3 tahun. Pada peringkat ini,pelajar mempunyai pemahaman yang baik dan mampu bertutur dengan baik berbanding peringkat sebelumnya. Kosa kata yang mampu dikuasi oleh pelajar pada peringkat ini ialah sekitar 1000 perkataan. Pelajar turut dapat menghasilkan ayat-ayat mudah,menggunakan frasa yang lebih banyak dan bahkan boleh untuk mengemukakan soalan. Namun, sama seperti sebelumnya dimana masih terdapat kesalahan bahasa yang dilakukan terutamanya dari segi tatabahasa. Pelajar sudah mula terlibat dalam perbualan pada masa yang sama mereka sedar bahawa mereka masih dalam pembelajaran bahasa. Selain itu, pelajar dapat mentafsirkan bahasa dengan lebih singkat kerana mereka sudah semakin lancar dalam berbahasa. Seterusnya, mereka dapat memahami cerita dengan bantuan gambar serta mampu menjawab pertanyaan yang sederhana. Namun, ksemampuan mereka masih terbatas kerana masih tidak dapat memahami peribahasa dan ayat-ayat gurauan. Peringkat ini merupakan peringkat yang penting kerana mereka mula menjadi lebih baik dalam bertutur, menulis dan membaca bahasa kedua yang dipelajari.

 

d. KELANCARAN PERTENGAHAN

            peringkat ini berlaku sekitar 3-5 tahun. Pelajar yang berada dalam peringkat ini mampu berkomukasi dengan orang lain dan menulis dengan menggunakan ayat-ayat yang lebih kompleks. Perbendaharaan kata turut meningkat sehingga 6000 patah perkataan. Hal ini menunjukkan bahasa pemahaman pelajar terhadap bahasa kedua semakin bertambah baik. Pelajar juga mampu untuk melakukan pembelajaran dengan sendiri dengan bebas. Pelajar yang semakin baik dan memahami bahasa kedua menyebabkan mereka tidak melakukan  banyak kesalahan tatabahasa. Selain itu, mereka akan lebih selesa untuk menggunakan bahasa kedua. Pemahaman yang baik turut mengurangkan pentafsiran berlaku pada otak semasa berkomunikasi dan memahami bahasa. Pelajar pada peringkat ini akan mencapai kemahiran komunikasi interpersonal secara asas dan kelancaran dalam pertuturan.

 

e. KELANCARAN LANJUTAN

            Peringkat kelancaran lanjuatan berlangsung selama 5-7 tahun. Pada peringkat ini, pelajar semakin menghampiri kepada tahap penutur asli (native speaker). Peringkat ini turut memperlihatkan pelajar mampu untuk mengusai bahasa  akademik dan penggunaan bahasa kedua menjadi automatik. Kesalahan dari segi tatabaha sudah tidak lagi berlaku. Namun masih lagi terdapat kesalahan yang mungkin boleh berlaku tapi bukan dari segi tatabahasa tetapi dari segi sebutan. Kesalahan sebutan yang berlaku dipengaruhi oleh aksen. Untuk mengekalkan kefasihan mereka dalam bahasa kedua, mereka herus sentiasa terlibat dalam perbincangan atau sering menggunakan baharu kedua mereka. Pelajar pada peringkat ini sudah mencapai kemahiran bahasa akademik kognitif.

 

 

3. KESIMPULAN

            Kesimpulannya, pelajar yang belajar bahasa kedua akan mengalami lima peringkat proses pemerolehan bahasa kedua iaitu praproduksi, pe. ngeluaran awal. Kemunculan ucapan, kelancaran pertengahan, dan kelancaran lanjutan. Setiap peringkatan yang pelajar alami adalah berbeza dimana mereka akan menunjukkan peningkatan pada setiap peringkat yang semakin meningkat. Semasa berlangsungnya proses pemerolehan bahasa kedua, ibu bapa dan guru memainkan peranan yang sangat penting agar perkembangan bahasa kedua pelajara berjalan dengan lancar. Selain itu, usaha pelajar itu sendiri turut menyumbang kepada perkembangan bahasa kedua mereka.


RUJUKAN

Alis Cahya Setiyadi dan Mohammad Syam’un Salim (2013). Pemerolehan bahasa kedua Menurut Stepehn Krashen. Jurnal At-Ta’dib. 8(2), 266-280.

Gass S. M. & Selinker L. (2008). Second Language Acquisition An Introduction Course 3rd Edition. New York: Taylor & Francis e-Library.

Vygotsky L.S. (1978). Mind in society: the development of higher psychological processes. London: Harvard University Press. 

Krashen S. D. & Terrell T. D. (1983). The natural approach: Language acquisition in the classroom.California: Alemany Press.

Krashen S. D. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. California: Pergamon Press Inc.

 

 

 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Apa Itu Kecelaruan Bahasa ?